Jaka domena dla Twojego sklepu internetowego?

Masz już swoją wymarzoną domenę dla sklepu internetowego? Sprawdź jej dostępność i dopełnij wszelkich formalności, zanim ktoś inny ją wykupi.

W Polsce działa ok. 2,5 miliona domen z polskim rozszerzeniem – znalezienie dobrej nazwy jest więc coraz trudniejsze. Łatwa do zapamiętania nazwa to klucz do tego, by zwiększyć liczbę wejść na naszą stronę. Z tego powodu, warto wymyślić coś naprawdę chwytliwego i nie czekać z rejestracją.

 

Nazwa domeny – podstawowe zasady

Wymyślając nazwę witryny naszego sklepu internetowego warto pracować w oparciu o metodę „burzy mózgów”. Najważniejsze w domenie internetowej jest nazwa, która:

  • Wpada w ucho i jest łatwa do zapamiętania

  • Jest krótka

  • Jest łatwa do powtórzenia i napisania

  • Nawiązuje do charakteru naszej działalności oraz branży, w jakiej działamy

W żadnym wypadku nie wolno wykorzystywać nazw innych marek i firm, gdyż takie działanie narusza prawa autorskie. Gdy tylko konkurencja zauważy, że nasza domena nie nosi znamion oryginalności, z pewnością zgłosi to odpowiednim organom i w konsekwencji adres domeny może zostać nam odebrany. Wraz z domeną, tracimy również „twarz”, zaufanie klientów oraz pieniądze zainwestowane w wykupienie domeny i inne formalności.

Sprawdzenie domeny w Urzędzie Patentowym – znak towarowy

Przed rejestracją i wykupieniem domeny powinniśmy wejść na stronę internetową Urzędu Patentowego i dowiedzieć się, czy domena naszego sklepu internetowego nie wykorzystuje zastrzeżonych znaków towarowych. Wystarczy wpisać do znajdującej się tam bazy nazwę naszej domeny. W ten sposób sprawdzimy, czy nie ma w niej chronionych znaków. Znak towarowy to, wedle art. 4 ustawy o znakach towarowych z dnia 31 stycznia 1985 r., „znak nadający się do odróżniania towarów lub usług określonego przedsiębiorstwa od towarów i usług innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być (…) wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma plastyczna, melodia lub inny sygnał dźwiękowy bądź zestawienie tych elementów”.

Domeny podobne

Problematyczną jest sytuacja, w której nasza domena różni się z inną jedynie rozszerzeniem oraz taka, w której dwie firmy używają niezwykle podobnych domen. W takich przypadkach firma, która posługuje się nazwą podobną może powołać się na zapisy w kodeksie cywilnym mówiące o tym, że nazwa firmy nie może wprowadzać w błąd i musi odróżniać się od konkurencji. Jeżeli dwa przedsiębiorstwa wejdą w spór na drodze sądowej, Sąd polubowny lub powszechny będzie musiał rozpatrzeć i zdecydować, które z nich wcześniej używało danej nazwy i kto wcześniej zarejestrował domenę. Wprowadzanie w błąd użytkowników opisane zostało również w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. We wszystkich przypadkach, na nic zdadzą się tłumaczenia o nieumyślności i nieświadomości – konsekwencje za nieetyczne praktyki mogą wiązać się z koniecznością usunięcia domeny lub zmiany nazwy firmy. Domenę tę może przejąć poszkodowana firma.

Ochrona własnej domeny

Każdy właściciel sklepu internetowego może z równym prawdopodobieństwem znaleźć się zarówno w roli podmiotu oskarżonego, jak i w roli strony poszkodowanej. Z tego powodu warto przyglądać się innym domenom nie tylko przed rejestracją własnej, ale również potem. Dobrym rozwiązaniem jest rejestrowanie kompletu domen z różnymi rozszerzeniami (np. pl, eu, com.pl) lub z polskimi znakami lub myślnikami. Warto czasem pokusić się o zastrzeżenie praw do znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 547 985

E-mail: kontakt@galeriawitryn.pl

ul. Krucza 50, Warszawa

Poradnik dla kupujących i sprzedających w Internecie! Dowiedz się, na co należy uważać podczas wirtualnych zakupów oraz poznaj tajniki sprzedaży w sieci. Zapraszamy!

http://www.gebuko.ro/

Sklep żeglarski

pozycjonowanie Bochnia

jak założyć sklep internetowy

Specjalista ds. SEO Przemysław Bednarz