Prawne aspekty prowadzenia sklepu internetowego

Działalność w Internecie cieszy się ogromną popularnością. Jakie wymogi prawne są niezbędne, by móc zgodnie z prawem prowadzić tego typu działalność?

Prowadzenie własnego sklepu internetowego, czyli działalność w branży e-commerce, to dla przedsiębiorcy o wiele bardziej korzystne rozwiązanie, przede wszystkim z przyczyn finansowych. Opłaty za czynsz i media w centrum miasta albo dużej galerii handlowej to tylko kilka wydatków, o których można zapomnieć prowadząc działalność gospodarczą w Sieci. Jednak, aby w pełni legalnie móc cieszyć się własnym sklepem, należy pamiętać o kilku ważnych sprawach, których niedopilnowanie może skończyć się słownym lub finansowym upomnieniem, a nawet wszczęciem postępowania sądowego.

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej

Jak w przypadku prowadzenia innych typów działalności, również w branży e-commerce najważniejszym aktem prawnym jest ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r., w której rozpisane są wszelkie warunki niezbędne do założenia, prowadzenia i zamknięcia własnego biznesu. Część działalności wymaga odpowiednich zezwoleń i koncesji, dlatego choćby dlatego warto dokładnie przeczytać ten dokument.

Ochrona konsumentów

Drugim kluczowym aktem prawnym jest ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. To w niej znajduje się szereg obowiązków spadających na przedsiębiorstwo oraz uprawnień, z których mogą korzystać konsumenci. Ważnym elementem ochrony w sektorze e-commerce jest ochrona danych osobowych, regulowana przez Ustawę o Ochronie Danych Osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. Każdy klient sklepu internetowego, automatycznie zostaje zapisany w bazie, której używamy do późniejszego prowadzenia działań marketingowych. Dlatego też, przed rozpoczęciem działalności należy zgłosić bazę do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Obowiązek ten spoczywa również na firmach, które dane osobowe przetwarzają wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej

Regulamin sklepu internetowego

Osobno potraktuję sam regulamin sklepu internetowego – nie spotkamy go bowiem w takiej formie w sklepie stacjonarnym. W regulaminie powinien jasno i precyzyjnie zostać sformułowany zakres i rodzaj świadczonych usług, możliwości oraz warunkach reklamowania towaru oraz możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od dostarczenia klientowi przesyłki. Znaleźć powinny się tu także informacje o rodzajach oraz cenie dostawy. Należy wystrzegać się niedozwolonych zapisów, które przenoszą odpowiedzialność za sprzedawany towar na firmę kurierską, zabraniają dokonywania zwrotów towaru czy zastrzegają możliwość niezgodności produktu z opisem lub zdjęciem zamieszczonym na stronie. Tego typu postanowienia są niezgodne z prawem i noszą nazwę klauzuli niedozwolonych. Wszystkie skrzętnie rejestrowane i publikowane są przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK).

Opodatkowanie sklepu internetowego

Na koniec warto wspomnieć o przepisach podatkowych, jakim podlega sklep w Internecie. Dochód ten traktowany jest tak samo jak każdy inny dochód z działalności gospodarczej, w związku z tym podlega ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania. Handlowcy mogą wybierać pomiędzy podatkiem zryczałtowanym, liniowym i zwykłym.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 547 985

E-mail: kontakt@galeriawitryn.pl

ul. Krucza 50, Warszawa

Poradnik dla kupujących i sprzedających w Internecie! Dowiedz się, na co należy uważać podczas wirtualnych zakupów oraz poznaj tajniki sprzedaży w sieci. Zapraszamy!

http://www.gebuko.ro/

Sklep żeglarski

pozycjonowanie Bochnia

jak założyć sklep internetowy

Specjalista ds. SEO Przemysław Bednarz