Co zrobić z powielaną treścią w sklepie internetowym?

Problem duplicate content to dość powszechna przypadłość polskich sklepów internetowych. Problem, który Twojej firmie może odbić się czkawką. Jak się przed nim uchronić?

Czym jest treść powielana?

Duplicate content to sytuacja, w której na dwóch (lub więcej) stronach pojawiają się identyczne lub bardzo zbliżone do siebie treści. O duplicate content mówimy zarówno wtedy, kiedy treści powtarzają się w ramach tego samego serwisu internetowego, jak również wtedy, gdy mamy do czynienia z kopiowaniem treści z różnych domen. Celem tego działania jest podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Takie działanie nie należy jednak do dobrych praktyk, ponieważ wprowadza w błąd użytkownika, który poszukując informacji na różnych stronach otrzymuje dokładnie te same treści, a w efekcie - nie dowiaduje się niczego nowego.

Sklepy internetowe są w szczególności narażone na przypadłość zwielokrotnionego contentu. Jest to spowodowane faktem, że e-sklepy składają się z ogromnej liczby podstron i jeszcze większej liczby produktów. Z tego powodu zrozumiała wydaje się pokusa kopiowania kolejnych opisów produktów i kategorii – czy to z własnej witryny, czy też z platform zewnętrznych.

Konsekwencje treści powielonych

Umieszczanie skopiowanych opisów produktów to działanie niezgodne z wytycznymi Google dla webmasterów. W związku z tym efektem tego typu praktyk będzie niska pozycja w wynikach wyszukiwarki Google. Roboty wprawdzie zindeksują naszą stronę, a także umieszczą ją w wynikach wyszukiwania, lecz nie zaklasyfikują jej jako strony wartościowej, co przełoży się na niską pozycję SERP (Search Engine Results Page). Jak można przeczytać w poradniku dla webmasterach, Google zapewnia, że jeżeli zauważy, że duplikowanie treści ma na celu manipulowanie rankingami i próbę oszukania użytkowników, pracownicy dokonają odpowiednich korekt w indeksowaniu i pozycji na liście wyników wyszukiwania takiej strony. W rezultacie, ranking takiej witryny może dotkliwie ucierpieć, a nawet zostać całkowicie usunięty z rankingu Google, która przestanie być wyświetlana w wynikach wyszukiwania.

Jak stworzyć unikatową treść?

Podstawową metodą uniknięcia opisanej powyżej sytuacji jest tworzenie oryginalnych tekstów. Jest to pracochłonne, jednak z pewnością przyniesie dobre efekty. Kto ma je pisać? Możemy zrobić to sami, możemy zatrudnić copywriterów. Unikalność podstrony można uzyskać również umieszczając obok skopiowanej treści dodatkowe elementy. Mogą to być opinie użytkowników, testy pracowników naszej firmy, umożliwienie komentowania, a także umieszczenie miniatur i odnośników do innych produktów (np. z tej samej kategorii lub ostatnio kupionych przez innych użytkowników).

Specyfika strony – możliwość sortowania czy paginacja produktów – powoduje, że ta sama treść pojawia się na niezmiernie dużej liczbie podstron. Trudno za każdym razem tworzyć inny opis. W takiej sytuacji, możemy zadbać o odpowiednie indeksowanie podstron. Po pierwsze, warto pokazać robotom, która strona jest preferowaną wersją podstrony – zrobimy to przy pomocy tagu [rel=canonical] zwiększającego moc danej strony. Drugim użytecznym tagiem jest tag [rel=next] oraz [rel=prev], dzięki którym roboty Google dostaną informację o tym, które strony zawierają paginacje i jaka jest ich pozycja w strukturze stronicowania. Inne przydatne tagi to, m. in.: [CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW”], a także przekierowania 301, które zbierają moc wszystkich linków na jedną, wybraną podstronę.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 547 985

E-mail: kontakt@galeriawitryn.pl

ul. Krucza 50, Warszawa

Poradnik dla kupujących i sprzedających w Internecie! Dowiedz się, na co należy uważać podczas wirtualnych zakupów oraz poznaj tajniki sprzedaży w sieci. Zapraszamy!

http://www.gebuko.ro/

Sklep żeglarski

pozycjonowanie Bochnia

jak założyć sklep internetowy

Specjalista ds. SEO Przemysław Bednarz