O czym musisz poinformować klienta sklepu internetowego?

Obowiązek informacyjny to uregulowany prawnie nakaz umieszczania przez sklepy internetowe odpowiednich informacji dla klientów, którzy chcą dokonać zakupu w Sieci.

Prowadząc własny sklep internetowy, pracownik obsługujący klienta jest zobowiązany do udzielania różnego typu informacji zarówno przed zawarciem umowy, jak i po tym fakcie. Jest to tzw. obowiązek informacyjny, którego celem jest ochrona konsumenta oraz jego praw. Za niestosowanie się do nakazu, sklep może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.

Informacje podstawowe dla klientów e-sklepów

Podstawowym obowiązkiem sklepu internetowego jest umieszczenie w widocznym miejscu na stronie internetowej pełne dane na temat swojej firmy. Reguluje to ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a dokładniej - art. 5 i 6. Na stronie sklepu muszą znaleźć się, między innymi, informacje o:

  • Nazwie firmy lub imieniu i nazwisku przedsiębiorcy

  • Dokładnym adresie, na który zarejestrowana jest firma

  • Adresie mailowym pozwalającym na bezpośredni kontakt z przedsiębiorcą

  • Numerze Identyfikacji Podatkowej (NIP firmy)

  • Nazwie oprogramowania, jakie wykorzystuje sklep internetowy

  • Przechowywaniu lub udostępnianiu informacji o użytkownikach poprzez wykorzystanie ich komputerów lub innych urządzeń teleinformacyjnych, czyli tzw. cookies

Jeżeli prowadzenie działalności wymaga specjalnego pozwolenia należy napisać, co to za pozwolenie oraz, jaki organ wydał pozwolenie. W zależności od rodzaju działalności w informacjach podstawowych powinny się znaleźć odpowiednie zapisy i poświadczenia.

Regulamin o świadczeniu usług drogą elektroniczną

Według art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, wśród podstawowych informacji znajduje się również ta o konieczności zamieszczenia na stronie internetowej sklepu internetowego regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną. Niezbędne jest określenie w tym dokumencie dokładnego rodzaju, charakteru oraz warunkach świadczonych usług, oraz warunków zawarcia, a także rozwiązywania umów o świadczenie usług. Taki regulamin powinien znajdować się w widocznym miejscu na stronie, zaś użytkownicy powinni móc go pobrać, wydrukować oraz skopiować na wirtualny nośnik (płyta, pendrive) lub dysk na swoim komputerze.

Niezbędne informacje przy zawieraniu umowy na odległość

Podstawową różnicą kupowania w sklepie stacjonarnym i internetowym jest to, że w tym pierwszym klienta spotyka się bezpośrednio ze sprzedawcą, który wręcza mu towar i daje paragon (jest to moment zawarcia umowy), zaś w tym drugim – umowa zostaje zawarta na odległość. Ze względu na specyfikę robienia zakupów przez Internet, wirtualne sklepy muszą w swoich regulaminach umieścić kilka dodatkowych informacji na temat produktów, które sprzedają. Część z nich może stanowić szczegółowy opis danego produktu. Klient ma prawo wiedzieć:

  • Czym dokładnie jest oferowany towar

  • Jaka jest jego cena, podatek VAT

Kolejną grupą informacji obowiązkowych są zapisy związane z dostawą i realizacją złożonego zamówienia. Niektóre sklepy jawnie łamią przepisy, pisząc w regulaminach dodatkowych kosztach lub zatajając informacje o możliwości odstąpienia od umowy, terminie składania odpowiednich formularzy reklamacyjnych czy sposobie składania reklamacji. Jest to niezgodne z prawem – należy umieścić informacje o sposobie i cenie dostawy oraz możliwościach wynikających z praw konsumenta.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 547 985

E-mail: kontakt@galeriawitryn.pl

ul. Krucza 50, Warszawa

Poradnik dla kupujących i sprzedających w Internecie! Dowiedz się, na co należy uważać podczas wirtualnych zakupów oraz poznaj tajniki sprzedaży w sieci. Zapraszamy!

http://www.gebuko.ro/

Sklep żeglarski

pozycjonowanie Bochnia

jak założyć sklep internetowy

Specjalista ds. SEO Przemysław Bednarz